Henk en Karin op de fiets naar Santiago de Compostela.

De laatste etappe.

Met gemengde gevoelens zijn wij vanmorgen om 10.30 begonnen aan onze laatste etappe. Het weer was prima een lekker zonnetje en weinig wind. We zijn richting Noia gegaan langs de kust en toen richting Santiago. Vanaf Noia kregen we een lange klim van ongeveer 12 km. Bijna op top gestopt bij een cafe'tje voor een bak koffie. We stapten terug in de tijd, interieur van tegeltjes, tl balken en een gas lamp aan het plafond. De koffie werd met een expresso apperaat gezet waarmee met een grote handel het water door de koffie werd geperst. Aan de muur hingen oude reclame klokken die waren gegeven door landbouw mechanisatie bedrijven. Het enigste wat van deze tijd was dat je met euro's kon betalen. Toen verder richting Santiago om de juiste weg te vinden was even lastig, we hebben op wegen gefietst waar we niet mochten fietsen, we hadden geen ander keus, alle kleine toegangs wegen komen uit op de ring weg die over gaat op de tolweg. Opeen gegeven moment waren we de weg kwijt, aan een Spanjaard gevraagd of hij de weg wist naar de camping. Hij is met onze kaart een restaurant ingelopen en kwam na enige tijd terug met een man die ons de weg wees. De andere man vroeg waar wij vandaan kwamen en vol verbazing aan hoorde dat we uit Nederland waren komen fietsen en al zoveel kilometers hadden gereden. Hij vertelde het aan zijn vriend die een kruisje sloeg en naar zijn auto wees, zo van dat doe ik niet eens met mijn auto! Uiteindelijk kwamen we toch in de stad en zagen al snel bordjes van de camping. We staan weer op de zelfde camping en plaats waar we 14 dagen geleden stonden. We hebben op het terras een fietser uit Zaandam gesproken die alleen vanaf begin Frankrijk langs de kust was gefietst. Hij had 3 dagen door de bossen gefietst en voelde zich daar erg eenzaam. Vanavond voetbal gekeken en een heerlijk biertje gedronken! Vandaag hebben we 51km gefietst. Totaal bijna 3400 km gefietst.

Mike

Gemengde gevoelens, ja, uiteraard begrijpelijk en ook jammer, want de wetenschap dat aan deze fietstocht een einde komt is erg jammer, zeker als jullie, zoals jullie iedere keer schreven, het zo mooi hadden !!! Jammer, even moed verzamelen en dan maar weer op naar de dagelijkse realiteit met bagage die niet meer van jullie afgepakt kan worden en waar jullie met een mooi, tevreden en zelfvoldaan gevoel op kunnen terugkijken !!

Victor

Ik heb pas laat kunnen reageren. Was zelf in het buitenland toen de stroom berichten op gang kwam. Ik vind het indrukwekkend. Karin vertelde het aan het einde van het schaatsseizoen. Ik dacht zooooo...! Ik ken echter alleen Karin. Ik ken haar als een diesel. Stopt pas wanneer je de knop op uit zet. Van haar had ik dus een beeld. Nu ook een beetje van haar wederhelft. Een hele prestatie. Iets om trots op te zijn. 3400 km is niet om de hoek.
Gefeliciteerd met het behaalde. De rit naar Santiago is van jullie en niemand anders. Groetjes en een behouden reis naar huis.

Rimmer en Tini

En zo komt er een einde aan een weergaloos mooie reis. Erg knap hoor een super prestatie Bedankt dat we met jullie mee mochten "fietsen".

Frans

The end of an era !

We zullen de sappige verhalen missen en nogmaals
chapeau !

Peter Overduin

BROER, van harte met je verjaardag! We hebben er maar een Erdinger op gedronken! Ja, zo snel gaat het. Maar herinneringen pakt niemand je af. Geweldig wat jullie gedaan hebben. Respect! Cool!

Roland

Henk en Karin wat een prestatie 3400 km gefietst, en zo veel beleefd met elkaar mooie dingen gezien erg knap hoor. En nu weer richting huis en dat is ook weer mooi.
we zijn erg trots op jullie hoor. gr Roland en Mariet.

Irma

Hoi Henk en Karin,

Heb vele verhalen gelezen! Wat zullen jullie een prachtige herinneringen hebben deze fantastische fietsers!
Gr. Irma

Irma

Hoi Henk en Karin,

Heb vele verhalen gelezen! Wat zullen jullie een prachtige herinneringen hebben aan deze fantastische fietsreis!
Gr. Irma