Henk en Karin op de fiets naar Santiago de Compostela.

7 weken "on route".

Gistermiddag 2 mannen uit Heiloo ontmoet, George Langedijk en Hans Vos twee gepensioneerde leraren, een gezellig stel. sávonds gezellig met ze gegeten in auberge voor € 8,50 per persoon. (Tini George kent Jauke van in Balans goed) en hij kent Kees Hoedjes. Het dorpje waar we overnachten had maar 35 inwoners, het kan er 1 meer zijn want ook daar waren veel ooievaars en we zagen een vrouw met een baby! Vanmorgen met Hans en George ontbeten en om 8.30 op de fiets gestapt. Het eerste stuk was heuvelachtig en daarna een pittige klim naar Foncebadon (1425 meter) boven op de top koffie en een colaatje gedronken daarna een stijle klim naar Cruz de Ferro op 1500 meter. Cruz de Ferro is een simpel ijzeren kruis bovenop een boomstam, in al zijn eenvoud vormt het een indrukwekkend, eeuwenoud monument op een markant punt van de route een bemoedigend teken voor de pelgrims dat zij Santiago zouden halen. Symbolisch legden zij een deel van hun last af door het werpen van een steen op de grote hoop aan de voet van de staak en sloten zich zo aan bij hun talloze voorgangers. Nu wordt dit nog steeds gedaan in de vorm van een steen of iets anders ter na gedagtenis van een dierbare. Henk heeft 2 steentjes van Manus zijn graf achtergelaten en Karin 2 peseta´s van Pap en Mam. Daarna nog een korte heftige klim en daarna een hele lange steile afdaling tot Molinaseca waar we nu op een veldje kamperen naast de auberge. We hebben vandaag in de zon 40 km gefietst. Het was voor ons bijzonder dat wij na 7 weken onderweg te zijn rond 11 uur bij Cruz de Ferro waren het tijdstip dat wij 11 april uit Oosthuizen vertrokken. Karin heeft vanavond een heerlijke salade gemaakt waar mosselen, tonijn, sardinnes, tomaat, ui, olijven en uiteraard sla doorheen zat, het smaakte super! Totaal hebben wij nu 2873 km gefietst. (foto´s volgen later wij gebruiken de computer van de camping, er is geen wifi)

jan en diet

weer een mooi verhaal ,nu hebben we weer regen en het is maar 15 gr ,nog even en de kachel moet weer aan .groetjes

Tini en Rimmer

Ach, wat weer een prachtig verhaal. Het valt me op dat de wereld reuze klein is hoor. Wat een mooie symbolische handeling hebben jullie gedaan. Ik hoop van harte dat jullie een stukje "last" hebben kunnen achterlaten. Iets wat al eeuwen lang betekenis heeft zal zeker helpen! Op reis maar weer, ergens vind je wat en ergens laat je wat.....

Frans

Prachtig verslag, ik ken de achtergronden natuurlijk niet maar begrijp wel de emotie en de steun die jullie nu daar vinden ! Meer dan mooie symboliek...

KO

Lieve vrienden, het mooiste van jullie verhaal van deze dag vind ik toch wel het symbolisch wegwerpen van "jullie last". Dit zal vast wel een emotionele gebeurtenis zijn geweest voor jullie beiden. Maar ik hoop dat jullie daar ook kracht uit putten om verder te gaan. Sterkte en een goed vervolg van jullie mooie reis. Liefs Xx

marian

Wat een mooi gebaar om iets achter voor onze dierbare .
Doet me heel erg veel.
Dikke kuszzzzzz

PA E N MA.

Hallo Henk en Karin.Hier is alles goed . We hebben vandaag nog geen beriecht van jullie gahad,maar dat zal wel komen We hebben vandaag 70 km gefietst, het was droog maar fris.Hoveel hebben jullie gefietst ?Nu de groetjes van Pa en Ma en nog een goede reis verder.