Henk en Karin op de fiets naar Santiago de Compostela.

Het dorpscafe!

We moesten de tent vanmorgen nat inpakken, het had s'nachts wat geregend. Om half 10 vertrokken na een ontbijtje in restaurant van de camping. Het weer was droog maar bewolkt. Na 20 km koffie gedronken in het kleine dorpscafe van le Grand-Bourg (een echte aanrader). Binnen zaten 3 oudere mannetjes aan een glaasje witte wijn (11 uur) De eigenaar, een nog iets oudere man vroeg wat we wilden, graag 2 koffie, dat was geen probleem. Hij liep naar een hoek waar een koffiezet apparaat stond met nog wat koffie in de pot. Schonk 2 kopjes in en liep naar achteren, even later hoorden wij ping, het geluid van de magnetron, de koffie was weer warm. Wij lagen in een deuk, hier betaal je dan €1,- per kop voor en je hebt voor €10,- lol. De koffie werd geserveerd op stukje keuken rol zodat de tafel schoon bleef. Wonder boven wonder de koffie smaakte ook nog! Even rozijnenbroodjes gekocht en weer verder, inmiddels begon het weer te regenen, het werd kouder, dus besloten wij niet zo veel meer te gaan fietsen. Boven op een heuvel voor Chatelus-le-Marcheix in een houten huisje zitten lunchen, het was koud. Daarna 4,5 km gefietst naar onze eind bestemming van de dag In het dorp Chatelus-le-Marcheix zagen we een bordje gite de etappe gestopt en naar binnen gegaan, de sleutel lag in de brievenbus in de hal. De gemeente gite zag er goed uit, een keukentje, een slaapkamer met 3 stapelbedden en een lekkere warme douche. De fietsen konden in de keuken staan en de tent kon drogen. Om 6 uur kwam Sarah, de beheerster van de gite ons inschrijven, stempel geven en we moesten €20,- betalen. Die nacht waren we met z'n tweeen, lekker rustig. We hebben 44,5 km gefietst.

jan en marian

Wat een verhaal mooi !!!!! om 11 uur aan de wijn . Doet me denken aan jullie zwager die in zijn "beste "frans 2 koffie bestelde une grande et une petite . Krijg een koffie en een bier ook om elf uur . Whahaha .
Wij kijken elke uit naar jullie belevenissen .

Mike

Ja, zo is " La Vie en La Douce France ", maar geloof mij 11 uur is al laat, 's-morgens zo tussen 08.30 en 09.00 uur een baguette halen en bij het plaatselijke café 2 " grande " , dan om je heen kijken en dan al diverse locals zien met een half vol glaasje voor hun neus, mooi toch, " CA, C'EST LA VIE " !!!!!!!

Ruud en Elly

Las in de kampioen dat het verplicht is in Frankrijk om een alcoholtester bij je te hebben...na dit verhaal... op naar de supermarkt en halen zo'n ding want je kan beter aan de wijn dan een kop "oude" koffie drinken die is opgepiept!!

Mike

PS, 08.30 - 09.00 uur is eigenlijk ook al laat, wat dacht je van al die Fransozen die ff voor het werk bij de tabakswinkel annex café binnen lopen en ff een glaasje, al dan niet verdund, innemen !!!! Heerlijk, kan niet wachten, proost, ik neem er alvast een.

Frans

Fantastisch dat verhaal over de koffie , wel herkenbaar
dat gebeurt hier natuurlijk ook , alleen wat subtieler wellicht. En dan die wijn om 11.00 u , dan zitten wij inderdaad pas aan ons 2e bakkie troost ! Maar lands wijs lands eer ! dus passen jullie je aan aan die gewoontes ?
Dan wordt het nog 'n lange rit met pap in de benen !